Δευτέρα, 1 Οκτωβρίου 2012

 http://www.youtube.com/watch?v=RFpmOeqoSGI

 http://www.youtube.com/watch?v=mZLIwg2u4AQ&feature=related

old izmir eski izmir palia smyrne.wmv


  Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΣΜΥΡΝΗ 


Το ρεπερτόριο των σμυρναίικων συγκροτημάτων, σύμφωνα με όλες τις πληροφοφρίες που υπάρχουν, ήταν ιδιαίτερα πλούσιο. Περιείχε δηλαδή τόση ποικιλία, όση και η κοινή σε γενικές γραμμές μουσική παράδοση των λαών της ευρύτερης αυτής γεωγραφκής περιοχής. Πέρα από τα τούρκικα και αραβικά τραγούδια ( αμανέδες, σαρκιά, γιαρέδες, σαμπάι, ελφαζιέ κ.ά ), εκτελεσμένα σε ελληνική, τούρκικη, αρμένικη και αραβική γλώσσα, τα προγράμματά τους πρόσφεραν πλήθος ελληνικά δημοτικά τραγούδια ( Γιαννιώτικα, Κλέφτικα, κ.λ.π ), λαϊκά των αστικών κέντρων της Ανατολής (Σμυρναίικα , Πολίτικα ), αρβανίτικα ( γκέγκικα ), ρουμάνικα ( βλάχικα ), βουλγάρικα και αιγυπτιακά{..}
Από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα μουσική ακούγεται και από μηχανικά μέσα: μηχανικά πιάνα,''μουσικά κουτιά'' μηχανικές ορχήστρες, λατέρνες, αγαπητές και με μεγάλη διάδοση.
Αλλά και τους κατοίκους της Σμύρνης συνόδευε η φήμη, όπως διαβάζουμε σε κείμενα του 18ου και 19ου αιώνα', η φήμη ανθρώπων που αγαπούν τα τραγούδια και τη διασκέδαση.
Στις αρχές του 20ου αιώνα η Σμύρνη βρίσκεται σε πλήρη καλλιτεχνική ακμή.Κάθε είδους τραγούδια και μουσικές ακούγονται παντού. Μελοδραματικοί θίασοι την επισκέπτονται, εκατοντάδες μουσικοί έχουν επαγγελματική  δραστηριότητα . Σε δίσκους γραμμοφώνου εκείνης της εποχής ηχογραφημένους στη Σμύρνη και στην Πόλη ,συναντάμε για πρώτη φορά το χαρακτηρισμό τραγουδιού ως "ρεμπέτικου", με αποτέλεσμα τα αστικά- λαϊκά τραγούδια της Σμύρνης και της Πόλης να θεωρούνται τα πρώτα ρεμπέτικα. 
Η πολυεθνική σύνθεση της Σμύρνης είχε τις επιπτώσεις της και στον πολιτιστικό τομέα. Η Σμύρνη δεν αποτελούσε μόνο το σταυροδρόμι του εμπορίου αλλά και ένα τεράστιο χωνευτήρι λαών, θρησκειών, πολιτισμών και μουσικών ακουσμάτων.
Οι Έλληνες, οι Τούρκοι, οι Γύφτοι, οι Φραγκολεβαντίνοι, οι Πέρσες, οι Ρουμάνοι, οι Ιταλοί και οι άλλες εθνότητες είχαν τις δικές τους μουσικές παραδόσεις , ενώ ,στα ανώτερα ιδίως στρώματα, η επιρροή των δυτικοευρωπαϊκών τάσεων στη μουσική ήταν καταφανής.
Α. Καλυβιώτης, "Σμύρνη, Η μουσική ζωή 1900-1922", επιμέλεια Ν. Διονυσόπουλος, Music Corner και Τήνελλα , Αθήνα 2002

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου